Kategoriat
Asiakashankinta

CRM asiakkuudenhallinta

CRM (Customer Relationship Management) tarkoittaa asiakkuussuhteiden hallintaa, ja systemaattisesti sitä tehdään CRM-järjestelmän kautta. CRM-järjestelmä kokoaa asiakkuuteen liittyvät tiedot ja toiminnot yhdelle alustalle ja auttaa siten muodostamaan kokonaiskuvan.

Järjestelmään siirtyminen tulee yleensä ajankohtaiseksi kun yritys kasvaa ja asikassuhteita hoitaa suurempi määrä henkilöitä, useissa eri kanavissa. CRM:n kautta tiimit ja esimiehet pysyvät ajantasalla asiakkuuksista koko yrityksen tasolla. Tiedonhallinnan keskittäminen myös helpottaa henkilöstövaihdoksia, sillä asiakassuhteet eivät enää ole yksittäisen myyntihenkilön muistivihossa tai päässä.

Globaaleja markkinajohtajia CRM-järjestelmissä ovat Salesforce, SAP, Oracle, Adobe ja Microsoft, mutta ala on kilpailtu ja ratkaisuja löytyy kaikenkokoisille yrityksille. Useimmat toimivat pilviratkaisuina mahdollistaen joustavat etäyhteydet ja taaten toimintavarmuuden.

CRM:ää käyttää usein yrityksissä etenkin myynti ja markkinointi, mutta hyvää järjestelmää voidaan hyödyntää monipuolisesti myös taloushallinnossa ja asiakaspalvelussa. Ohjelmisto voidaan integroida laskutuksen ja kirjanpidon työkaluihin tuoden lisää automaation etuja.