Kategoriat
Asiakashankinta

Nettikasinoiden asiakashankinta

Nettikasinot ja vedonlyöntisivustot muodostavat mielenkiintoisen case-esimerkin digitaalisten asiakashankintakanavien hyödyntämisestä. Ala on erityislaatuinen siinä että moni perinteinen media on pelimainonnalta suljettu.

Kuten tunnettua, rahapelien markkinointi Suomessa (ja varsinkin aeimmin myös useissa muissa maissa) on rajattu valtiollisen monopoliyhtiön eli Veikkauksen yksinoikeudeksi. Rajoitukset ulottuvat kuitenkin vain fyysisesti Suomesta suoritettavaan markkinointiin.

Rahapelien jota kutsutaan myös nimellä iGaming on rajoitusten vuoksi ollut siis pakotettukin nopeasti omaksumaan erilaiset digitaaliset kanavat kuten SEO eli hakukoneoptimoinnin, somen ja vaikuttajamarkkinoinnin.

Tärkeä asiakashankinnan kanava alan yhtiöille on kumppanuusmarkkinointi erilaisten nettikasinoista kertovien sivustojen ja foorumien kanssa. Moni on myös varmasti törmännyt erilaisiin rahapeleihin muun netin selaamisen ohessa, esimerkiksi facebook-mainoksissa.

Suomalaisetkin nettivaikuttajat ovat lähteneet innokkaasti mukaan pelimarkkinointiin. Tiukasti kilpailulla alalla toimijat ovat taitavia haistamaan uusia trendaavia palveluita. Esimerkkinä Twitch.tv striimauspalvelu, josta on tullut nopeasti yksi nettikasinoiden tehokkaimmista markkinointivälineistä.

Markkinoinnin automaatio on myös hyödynnetty etenkin olemassaolevien asiakkaiden uudelleenaktivoinnissa. Automatisoidut, ajoitukseltaan harkitut viestit kulkevat tekstareina ja sähköposteina. Nouseva koneoppimisen kenttä tuo lisää mahdollisuuksia viestien personalisointiin ja tehokkuuden maksimointiin.

Myös muilla aloilla voisi olla opittavaa nettikasinoiden markkinoinnista. Esimerkiksi juuri hakukoneoptimoinnissa monet sivustoista ovat huippuluokkaa.